Tuesday 19 February 2013

MAKAN SAMBAL PUNCA MIMPI NGERI ??

 

Sering mendapat mimpi buruk? Bertemu atau dikejar-kejar hantu yang menakutkan, dikepung orang-orang jahat atau apa pun yang membuat tidur tak nyenyak? Cuba ingat kembali apa yang dimakan sebelum tidur, jangan-jangan kerana terlalu banyak makanan pedas.

Sebenarnya tidak ada bukti kuat bahwa makanan pedas boleh menyebabkan mimpi buruk. Namun sebuah kajian  di Kanada menunjukkan, 8.5% penelitian membuktikan adanya hubungan antara mimpi buruk dengan makanan yang dimakan sebelum tidur.

"Ya, makanan pedas kadang-kadang boleh menyebabkan mimpi buruk atau mimpi pelik. Mungkin kerana beberapa orang lebih sensitif terhadap komposisi kimia pada makanan tertentu," kata Tore Nielsen, profesor dari laboratorium mimpi di University de Montreal seperti dilaporkan NBC News.

Namun demikian, bukan hanya makanan pedas. Makanan lain yang dikategorikan berat seperti produk olahan susu juga disebut-sebut boleh meningkatkan risiko untuk mengalami mimpi buruk. Penyebabnya, makanan tersebut dapat mempengaruhi metabolisme tubuh dan memberi kesan pada aktiviti otak.

Mimpi dipengaruhi makanan?

Sebagaimana diketahui, sebahagian besar mimpi terjadi ketika tidur memasuki fasa REM (Rapid Eye Movement). Dalam fasa ini, otak menjadi lebih aktif dibanding fasa lain selama tidur. Makanan tertentu seperti makanan pedas misalnya, dianggap sebagai salah satu penyebab fasa REM muncul lebih kerap.

Bukan hanya makanan aja sebenarnya......dari hasil berbagai penelitian soal mimpi, rupanya mimpi buruk muncul lebih kerap pada orang yang memiliki disfungsi pada otak di bahagian frontal lobe. Bahagian tersebut gagal mengawal bahagian otak yang menyusun fungsi memori dan fungsi emosi.

Pada orang-orang tertentu dengan gangguan pada frontal lobe ini, perlu benar-benar memerhatikan apa yang mereka makan. Tanpa makanan pedas saja sudah mimpi buruk. Bagi yang biasa saja, apakah bermakna perlu  menghindari jenis makanan seperti dijelaskan di atas agar tak mimpi buruk? Terpulang kepada  selera masing-masing, kalau anda merasa tidur anda baik-baik saja ketika tidur setelah makan pedas, tak ada masalah untuk meneruskan hobi makan sambal tu. Ianya kerana bagi kebanyakan orang Melayu, makanan tanpa sambal rasanya hidup macam tak lengkap je kan?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...