Monday 2 September 2013

AIR KENCING UNTA BOLEH MERAWAT KANSER ?


Sejak hampir 3000 tahun sebelum Masihi lagi unta amat terkenal dan disukai di kalangan masyarakat Arab kerana ia boleh dijadikan sebagai pengangkutan manusia dan barang. 

Tetapi mungkin anda semua tidak tahu yang bukan hanya daging dan susunya sahaja yang bermanfaat kepada manusia, malah air kencing unta turut mengandungi khasiat yang masih belum diketahui umum secara menyeluruh. 


Merawat kanser
Penyakit kanser terjadi apabila sel-sel badan manusia membahagi dengan cepat dan menyebabkan pertumbuhan tidak normal. Kanser turut menyebabkan kerosakkan organ badan yang terlibat dalam proses pembahagian tersebut. Kajian pernah dilakukan kepada penghidap kanser dengan hanya memberi mereka minum susu unta yang dicampur sedikit air kencing unta tanpa makan selama 40 hari. Hasilnya pesakit sembuh sepenuhnya. 

Dalam hasil tulisan oleh Ir. Muhammad Auhaj Muhammad, beliau menyimpulkan air kencing unta kaya dengan zat-zat seperti kalium, albumin dan magnesium yang tinggi serta sangat berkesan dalam membasmi virus dan bakteria. 

Merawat rambut gugur
Air kencing unta yang masih muda juga boleh membantu merawat rambut gugur dengan cara menyapu air kencing pada rambut. Ia membantu memperkuatkan lagi akar rambut. 

Merawat perut kembung
Perut kembung akibat oleh radang usus besar juga boleh dirawat dengan campuran susu dan air kencing unta. Ini kerana tambahan zat 'antibody' antara susu dan air kencing unta itu sendiri. Tambahan lagi susu unta juga mengandungi susunan asid amino yang hampir menyerupai susunan hormon insulin. 

Sungguhpun air kencing unta merupakan najis, tetapi disebabkan oleh khasiat yang terkandung di dalamnya, terdapat beberapa pendapat yang digunakan bagi membolehkan penggunaannya untuk merawat penyakit. 

Berdasarkan Hadis Ibnu Abbas yang diriwayatkan Ahmad, Thabrani dan Thohawi, Rasullullah pernah bersabda bahawa air kencing unta dan susunya adalah ubat sakit untuk pencernaan dan ini menunjukkan kebolehan menggunakan air kencing unta bagi tujuan perubatan.

Wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...