Monday 12 October 2015

BUKIT GARAM MERCU TANDA BANDAR KECIL DI JERMAN


Monte Kali adalah mercu tanda (landmark) yang tidak biasa di bandar kecil Heringer di bahagian timur Hesse, Jerman. Ini adalah timbunan yang menggunung dari natrium klorida atau garam dapur biasa, yang merupakan produk sampingan dari perlombongan kalium atau potash. Selama lebih dari seratus tahun, perlombongan kalium telah menjadi industri utama di rantau ini. Bermula dengan pembukaan Wintershall Potash Works, yang mula melombong pada tahun 1903, dan hari ini adalah lombong kalium terbesar dunia dengan luas operasi bersaiz Greater Munich.



Galian Potash menghasilkan campuran kalium dan natrium klorida, dengan kandungan kalium antara 20% dan 35%. Dengan demikian, untuk setiap tan kalium, ada berberapa tan natrium klorida dihasilkan. Limbah natrium klorida ini dibuang di beberapa laman web di sekitar kawasan tersebut. Limbah mengandung hingga 96% natrium klorida.


Monte Kali mula berkembang pada tahun 1973, saat di mana syarikat-syarikat kimia K + S membuang sisa natrium klorida. Tumpukan sampah pun secara beransur-ansur meninggi. Dan pada bulan Januari 2014 mencapai tinggi 200 meter dari tanah sekitarnya, serta meliputi kawasan seluas 93 hektar. Monte Kali mengandungi kira-kira 188 juta tan garam, dengan 900 tan garam ditambah setiap jam dan 6.4 juta tan garam per tahun.


Terletak di sebelah sempadan dengan negara bahagian Thuringia, Monte Kali menjulang tinggi diatas Heringen dan menjadi tarikan popular. Penduduk setempat menyebutnya sebagai "Kalimanjaro" - sebuah permainan kata-kata (plesetan) antara Kali (singkatan untuk Kalisalz, bahasa Jerman untuk "kalium") dan puncak gunung berapi di Afrika yang terkenal Gunung Kilimanjaro. Lebih dari 10,000 pengunjung mendaki gunung garam ini setiap tahun.


Tapi Monte Kali dan tumpukan sisa garam lain di rantau ini telah merosakkan alam sekitar. Sejumlah besar garam meresap ke dalam tanah mencemari tanah, sungai dan air tanah. Tanah sekitarnya telah menjadi hampir tandus dan hanya tanaman-tanaman halofit yang tahan terhadap kadar garam yang tinggi yang boleh tumbuh di sana. Sungai Werra sungai juga telah menjadi tidak ramah untuk organisma air tawar.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...