Thursday 15 November 2012

DEMI 3 BERADIK OKU, RELA TERUS MEMBUJANG....

TERHARU....
Pengorbanan seorang wanita yang memiliki tahap pendidikan luar negara,  terhadap 3 beradik kandungnya, sehingga sanggup melupakan keutamaan dirinya, sangat menyentuh perasaan bagi sesiapa yang membacanya...

 
gambar hiasan



KUALA KANGSAR : Seorang guru wanita sanggup berstatus andartu dan melupakan hajatnya mendirikan rumah tangga demi menjaga dua kakak dan seorang adik perempuannya yang terlantar sakit akibat penyakit misteri.

Nor Azian Yop Kamaruddin, 55, guru bahasa Perancis di Maktab Melayu Kuala Kangsar (MCKK) di sini, berkorban demi dua kakaknya, Aishah, 71, dan Nor Aziah, 60, serta adiknya, Azimah Yun, 49, yang bergelar orang kelainan upaya (OKU) sejak kecil.

Tugas berat itu dipikul Nor Azian selepas kematian ibunya, Yun Mohd Daud, 70, pada 1994 dan bapanya, Yop Kamaruddin Abdul Rahman, 80, dua tahun lalu.

Lulusan ijazah bahasa Perancis dari University of Franche-Comte, Besancon, Perancis, itu terus menerima nasib malang apabila lima adik-beradiknya yang lain meninggal dunia sejak beberapa tahun lalu menyebabkan tugas menjaga adik dan kakaknya ditanggungnya sendirian.

Ketiga-tiga mereka bukan saja terlantar di atas katil sepanjang masa, malah mengalami kesukaran bercakap dan berjalan, sebaliknya hanya mampu mengensot.

Lebih malang, doktor yang merawat ketiga-tiga beradik itu sukar mengesan penyakit sebenar mereka, namun ia mungkin ada kaitan dengan penyakit misteri dikenali sebagai sindrom ‘Addison’ apabila tubuh mereka tidak dapat mengeluarkan hormon mencukupi.

Nor Azian ketika ditemui di rumahnya di Kampung Stesen, di sini, semalam berkata, perkahwinan bukan menjadi keutamaan selepas pulang ke Malaysia sejurus menamatkan pengajian pada 1988 sebaliknya menjaga saudara kandung sehingga akhir hayat lebih penting.

Beliau berkata, dia mengambil alih menjaga kakak dan adiknya itu selepas bapa dan ibunya meninggal dunia dengan dibantu seorang abangnya yang kini berada di Kuala Lumpur.

“Bagaimanapun, saya dipertanggungjawabkan sepenuhnya menjaga mereka. Saya tidak kisah dicemuh asalkan dapat memberi jagaan sempurna buat mereka.

“Saya juga bersyukur kerana tugas berkenaan dibantu seorang pembantu rumah warga Indonesia yang setia bersama keluarga kami sejak 13 tahun lalu,” katanya.

Katanya, dia sering berdoa agar diberi kesihatan baik untuk memikul tugas berat itu dan bimbang nasib adik dan kakaknya itu terutama selepas dia meninggal dunia kelak.

“Saya hanya bimbang keadaan mereka jika sesuatu yang buruk berlaku kepada saya kelak. Bagaimana nasib mereka jika saya tiada.

“Buat masa ini, hanya saya menanggung keperluan mereka termasuk gaji pembantu rumah dan segala keperluan harian lain termasuk makanan,” katanya.

Menurutnya, buat masa ini, ketiga-tiga saudaranya itu tidak mempunyai MyKad, sekali gus menyukarkan mereka mendapat bantuan terutama dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Nasib malang dihadapi Nor Azian mendapat perhatian Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Perak apabila Pengarahnya, Alias Mamat berkunjung ke rumahnya pagi semalam bagi menyerahkan MyKad kepada tiga beradik OKU itu.

Alias berkata, sebelum, ini, ketiga-tiga mereka hanya mempunyai sijil kelahiran namun, dokumen itu tidak cukup untuk memohon sebarang bantuan kewangan daripada agensi berkaitan.

“Kami berharap ketiga-tiga mereka dapat menggunakan MyKad berkenaan untuk memohon bantuan kewangan bagi menampung kos sara hidup yang ditawarkan beberapa agensi kerajaan,“ katanya.

myMetro 15 Nov 2012

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...